ÄNTLIGEN JOKKMOKK! / 2017-02-05 / 22:41:00

så har jag då äntligen varit i jåhkåmåhke på marknad för första gången! det var så fantastiskt och definitivt inte sista gången jag var där. fick en samisk-boost som heter duga (som är välbehövlig för mig att få med jämna mellanrum) och tänkte därför börja uppdatera här på bloggen ibland 😊

jag hade på mig min kolt såklart
men även en jacka på det, det var ganska varmt men lite smått lätt duggregn och fuktigt vilket gjorde att det blev lite kallt ändå
 

inhandlade en del fina saker till hemmet och livet 😊

renfäll, finaste färgen asså!! 😍
torkat renkött, bästa snackset!
bitar av renskinn till duodji, har tankar på att sy en väska!
ullstrumpor, tunna. perfekt i vanliga skor där inte tjocka yllesockar får plats!
underställströja i ull till mig och mannen samt leggings till mig
knappar gjorda av renhorn 😍
sittunderlägg, så underbara!
 

älskar att jag fått in lite samiskt i hemmet, det enda jag haft tidigare är en liten flagga i trä samt böcker för att lära sig lulesamiska, steg 1 & 2. mycket nöjd!! det är inte billigt men lätt värt 😊 

 
 
den här är ju bara för underbar! vill ha! 😍
varma, underbart fina mössor
 

det fanns så mycket fint som folk hade gjort, helt otroligt vilket hantverk! tog inte så mycket bilder på det dock, var nog för upptagen av att titta på sakerna! 😊

renrajden kom upp på snöscenen efter modevisningen och jag hade första parkett 😊
 
så fina de är!
 
vi var även på renrace, mycket spännande! 😀

har fler bilder på kameran, dessa är bara från mobilen. bilder på vackra ullkläder som de visade upp på en modevisning, fler bilder från renracet och renrajden och bilder på diverse fina accessoarer och kläder som jag tog mig friheten att fotografera. 

 
kommer som sagt försöka uppdatera lite mer här, ser också att jag haft en del besökare trots att jag inte uppdaterat på mer än två år!! kul att ni tittar in iallafall 😊 
 
har börjat väva midjebälte (ávve) för ett bra tag sen men det har varit vilande pga flytt, flytt, flytt och dåligt med utrymme.. ska så småningom ta tag i det igen och också försöka göra lite annat smått och gott med materialet jag nu har. planerar att sy en sommarkolt (gáppte) eftersom den jag har är vadmal och därmed väldigt varm. till den har jag dock inget material än och är inte säker på vad jag ska använda heller. 
 
ska lägga upp fler bilder från jåhkåmåhke nästa vecka, J's dator dog idag när jag försökte och laddaren är på jobbet..  
 
tack för att ni läser och om ni undrar över något, fråga på! 😊
 
hejs från en lite förkyld men mycket same-peppad 

kommentarer

kommentera här:

Namn:
kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0