Länge sen! / 2024-02-01 / 21:14:06

Hej!

Nu är det många år sen sist. Jag har inte varit så aktiv med samiskt hantverk mer än i tankevärlden. Har många saker jag vill göra och har planerat i huvudet men inte kommit längre än så, förutom med ávve. Sist jag skrev om det så hade jag valt ett mönster och skulle få ett förberett och startat band skickat till mig. Det fick jag också då för nästan 10 år sen 😅 vävde lite grann då och fick hjälp när jag åkte till Norge och tog med mig vävningen dit. Men sen tog det stopp. Det var väl diverse anledningar, psykisk ohälska, sen barn och allt möjligt annat. 

För några månader sen gick jag med i Norrbottens Läns Hemslöjdsförening. Det ordnades en bandvävningsworkshop för en och en halv vecka sen som jag var med på. Fick testa lite olika tekniker och försökte mig på att återuppta ávve-vävningen. Jag lärde mig mycket om vävning och förstår nu hur det funkar och vad som händer, sist gjorde jag bara som jag blev tillsagd men hade ingen aning om hur det jag gjorde kunde resultera i ett band 😄 nu har jag skaffat mig bordsvävstol, lite garn och lånat massa böcker på biblioteket. Ska påbörja ett band med samiska färger, har börjat varpa. Och ska sen börja jobba på ávve igen, tycker det är så komplicerat med alla ’hoppor’, annars hade bandet varit lätt att väva. Får träna mer helt enkelt. 

Imorgon bär det av till Jokkmokks marknad 😍 SOM JAG LÄNGTAT! Har inte varit där på för många år, först var det inställt pga corona och sen var vi i USA två marknader. Så nu har jag laddat upp och har många saker på inköpslistan 😄 uppdaterar sen med vad jag hittat där! 😊

(null)

(null)

(null)






kommentarer

kommentera här:

Namn:
kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0