farmor är guld! / 2011-02-17 / 22:13:00

tänk alltså. jag bara frågade om hon kunde titta efter skinn på jokkmokks marknad. och garn till lissto.

så tog hon och gjorde värsta detektivarbetet för att hitta vitt skinn eftersom det inte fanns i jokkmokk. till slut hittade hon en restbit som var över hos nån tant, trots att de tydligen slutat tillverka det. så istället för att ta skinn från nån skitjacka från tradera så fick jag det finaste skinn, tunnt och mjukt!



dessutom hade hon med sig garn, från en sametant som bor i gällivare.



den utomordentligt snälla tanten som för övrigt heter sonja hade även skickat med lite extra saker till mig; omtänksamt! hade aldrig klarat detta arbete om det inte vore för så hjälpsamma människor..då tappar man ju gnistan till slut.

tre stycken böcker.






typ hur bra som helst, massa böcker om hur man väver, om hur man gör alla delar till kolten osv. säkert bra till rapporten också. de fick jag låna. fick också låna vävsked och nån till del som jag inte minns vad den heter. den har farmor fortfarande, hon glömde ta den med hit.



spännande nu men mer senare, sova nu!

hejs & gonatt från en tröött

kommentarer
Postat av: 14 årig tjej som kanske ska göra sin egen kolt

hej jag har fått tanken att göra min egen kolt och då undrar jag var du har fått tag på alla böcker,och om dom var till stor hjälp för jag kan inte så mycket om just kolten men hade varit roligt om man skulle sy sin egen kolt,och verklign ta vara på sitt samiska arv en gång för alla.

2014-08-06 @ 21:03:53

kommentera här:

Namn:
kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0