sömnadsbeskrivning / 2011-01-31 / 23:02:00

här kommer en sömnadsbeskrivning:

- lägg ut mönsterdelarna och klipp ut med tillägg för sömsmån
- klipp INTE ut ärmarna innan ärmhålet är inprovat
- sy sömmen mitt bak
- sy oket mot bakstycket. börja från mitten, sy åt båda håll
- sy oket mot framstycket på samma sätt som mot bakstycket
- sy sidsömmarna
- prova och klipp sen ev. ut halsöppning och ärmhål
- sy ihop halsdekorerna och formpressa
- sy fast dekorationen runt halsöppningen
- sy fast kantningen för hand på avigsidan i halsöppningen
- mät ärmhålet och kontrollera mot ärmmönstrets övre del
- klipp ut ärmarna
- sy fast dekorationerna i ärmslut. sy kantningen för hand mot avigsidan
- sy ärmsömmarna
- sy fast ärmarna i kolten
- sy fast lissto* i nederkanten av kolten

*vävt band som, som sagt, sys fast i nederkanten av kolten

jag har som ni ser kommit en bit på väg! men när jag är klar med kolten är det MYCKET annat kvar fördet..:) vissa grejer som jag strykit över gjorde jag när jag gjorde provkolten så det är lite hopp i vad jag gjort:P börjar bli så spännande nu så jag nästan dör!!;D blir spännande sen med resten, lissto, avve eller vad det nu heter alla delar och sliehppá och band till skorna..spännande, mycket jobb. får se vad jag hinner med! har liksom ingen aning om tid å sånt det tar för alla grejer..återstår att se.

har förresten sytt ihop sidosömmarna som jag strykit över också ovan, och strykit alla sömmar som man ska göra så att det hålls på plats asså flärparna på insidan eller nått..




hejs & gonatt från en trött

kommentarer

kommentera här:

Namn:
kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0